De eerste dag van ons avontuur

16 augustus 2017 - Split, Kroatië

Vandaag namen we om 8:44 de trein vanaf Apeldoorn centraal waar we uitgezwaaid werden door familie. De trein- en busreis naar Rotterdam airport verliep zonder problemen, waardoor we zelf een half uur eerder op Rotterdam airport aankwamen. De 2 uur die we gerekend hadden voor het wegbrengen van de bagage en het door de duane gaan hadden we niet nodig, Rotterdam airport bleek namelijk ontzettend klein te zijn. Er gingen zelf zo weinig vluchten dat de vluchten van de volgende dag al op het departure bord stonden. De backpack hadden we dan ook snel afgegeven en na een korte lunch waren we ook snel door de duane heen. Achter de duane waren maar een aantal winkeltjes, dus het shoppen op het vliegveld was geen groot succes. We besloten maar te gaan wachten bij de gate. Het boarden begon vrij laat en ondertussen was het gaan regenen waardoor wij als een van de laatste met het busje naar het vliegtuig werden gebracht die ongeveer 50 meter verderop stond. Net als het boarden liet ook het opstijgen iets op zich wachten, vanwege drukte op het traject naar split moesten wij even wachten, vertelde onze piloot, Ruud, ons. Na een klein half uurtje stegen we eindelijk op. Op wat turbulentie na was het een rustige vlucht en met iets vertraging kwamen we aan op split airport. Tijdens het landen keken we uit over de fjorden en eilandjes van Kroatië. Op split airport hoefden we niet lang te wachten op de koffer. We namen de shuttlebus richting split en vanaf daar moesten we een stukje lopen naar het appartement. Dit stukje was alleen een stijle trap naar het topje van de berg toe. Toen we eindelijk bij het appartement waren met al onze koffers waren we doodop. Na lang zoeken naar de eigenaar van het appartement bleek de deur gewoon open te zijn en zat hij op het terrasje te chillen. Het appartement heeft een balkonnetje in de schaduw met een mooi uitzicht. Nadat we een beetje uitgerust waren en ons hadden omgekleed gingen we boodschappen doen voor het avondeten. Die avond aten we wraps met een pizza op ons mooie terrasje waar je de krekels kon horen. Toen we klaar waren was het alweer 9 uur s'avonds, dus het werd de hoogste tijd om split te verkennen. We liepen naar een uitzichtpunt dat we tijdens onze tocht naar boven waren tegengekomen. Vanuit daar keek je over split en zijn haven heen. Vanaf daar liepen we naar beneden langs de boulevard. Tijdens het afdalen van de trap kwamen we een blaadje tegen, toen lisanne erlangs liep begon het blaadje een knorrend geluid te maken. Lisanne schok zich te pletter en schopte met haar benen in hoeken waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Het was een raar insect, die we later nog een aantal keer zijn tegengekomen. Bij de boulevard hebben we nog even een drankje gedaan voordat we terug gingen en ons bed indoken.