Dag 11: Berlijn en terugreis

25 augustus 2017 - Apeldoorn, Nederland

Na een veeel betere nacht in de 2e nachttrein van deze vakantie, werden we allemaal rond 8:15 uur wakker. Niet veel later werden we door treinpersoneel gewekt en kregen we allemaal een chocoladecroissantje met een pakje appelsap, gewoon ontbijt op bed dus. Wat een luxe! We maakten ons rustig klaar en om 9 uur stonden we op het treinstation van Berlijn, onze laatste bestemming voordat we naar huis gingen. We hadden hier maar een paar uur en hadden dus de avond van te voren voorbereid waar we heen wilden. Met allemaal pijntjes aan de benen en voeten, liepen we naar het Reichstag, het parlementsgebouw. Daarna door naar Brandenburger Tor, een belangrijke en beroemde poort van Berlijn. Toen door naar het holocaustmonument met de grote stenen. Dit was indrukwekkend, maar we vroegen ons wel heel erg af wat de precieze gedacht achter de stenen was. Onderweg naar de volgende bestemming kwamen we delen van de berlijnse muur tegen. Hier ging een Duitse man hele verhalen tegen ons praten over de muur, maar hier verstonden we weinig van. Nadat we elkaar steeds een beetje raar aankeken, vroeg de man of we uit Nederland kwamen waarop een heel vaag verhaal volgde van zijn jeugd in Nederland, een aparte man was dat. Vervolgens zijn we nog naar de herdenkingsplek van de berlijnse muur geweest en naar Checkpoint Charlie. Toen was het al weer tijd om terug te lopen naar het station, want we hadden nog maar een uur en we moesten nog een half uur lopen, koffers uit de kluis halen, broodjes halen en naar de wc gaan. Na een beetje stress kwamen we 10 minuten voordat de trein vertrok aan op het juiste spoor,maar het bleek dat er meer mensen naar Nederland wilden, want het hele spoor stond vol met mensen en koffers. Bang dat we geen zitplek zouden hebben, bleven we netjes wachten op de trein. Maar toen de trein aankwam, gingen Anne en Kim in de strijdstand en sprintten ze de trein naar binnen. Helaas bleken veel stoelen gereserveerd te zijn en moest we gescheiden zitten. Anne en Kim zaten samen in een 4 zitje waar even later 2 vrouwen bij kwamen zitten die heilig overtuigd waren dat die plekken hun reservering was. Echter, de reservering op het bordje was voor iemand anders en hoe zeer Kim en Anne dit ook maar probeerden uit te leggen, ze bleven overtuigd zitten. Deze vrouwen vonden onze interrail tickets ook erg interessant en vonden het ook leuk om te roddelen over ons.
Ander grappig dingetje dat gebeurde in de trein was dat Lisanne haar flesje water echt drie keer achter elkaar liet vallen. Iedereen in de trein moest lachen. Even later liet Alinda een koekje vallen en Lisanne ook nog een zak chips, wat ging die treinreis goed zeg.
Ook gebeurde er een wonder, Lisanne moest pas na drie uur en drie kwartier naar de wc!!
Na een treinreis van 5,5 uur, kwamen we dan eindelijk aan in Apeldoorn waar we een welkomstcommittee hadden van meerdere ouders. Hier scheidden onze wegen weer en na 1,5 week vakantie kwamen we allemaal veilig en wel thuis aan. Wat een rust ineens zeg..
Het was een top vakantie en we hebben allemaal genoten! We hopen dat jullie hebben genoten van de blog. :)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    25 augustus 2017
    Ik heb zeker genoten van de blog, leuk om jullie verhalen te lezen en ook leuk geschreven, bedankt!
  2. Wilko:
    25 augustus 2017
    Sluit ik mij bij aan. Was een superleuk idee deze blog!
  3. Els:
    25 augustus 2017
    Ik heb ook genoten van jullie blog! Erg leuk gescheven! En leuk om ook de foto's erbij te zien.
  4. Annelies:
    26 augustus 2017
    Heel erg genoten van deze blog. Genoten van alle verhalen grote en kleine belevenissen! Mooie ervaringen!
    Dank jullie wel!