Dag 4: zweet

18 augustus 2017 - Split, Kroatië

De laatste dag in Split is dan toch echt aangebroken. Het was de eerste en tevens laatste nacht in ons nieuwe appartement. Nadat we al onze zooi hadden ingepakt, hebben we de bagage achter gelaten bij onze gastvrouw en zijn we Split in gegaan. Onze dag is in één woord te omschrijven, namelijk zweet. De hele dag bestond uit schaduwhoppen. Na het paleis te hebben bekeken, hebben we lunch gehaald en zijn we naar de boulevard gegaan om dit op te eten. Hoewel we hiervoor al van schaduwplek naar schaduwplek liepen, begon hier het echte schaduwhoppen. Zelfs in de schaduw was het zo heet (35 graden) dat ook daar ons het zweet uitbrak. In de extreme hitte hadden wij het briljante idee om naar het stadspark te gaan die nog hoger lag dan ons appartement. De dagelijkse workout trappen waren al heftig, maar vervolgens nog verder omhoog naar het park was toch wel het toppunt van uitputting en hitte. Gelukkig kwamen we een kraantje tegen die we later hebben gedoopt als het heilige punt van Split. Uit het kraantje kwam goddelijk koud water. Na een lange pauze en een paar 'douches' later, hadden we besloten dat we in de extreme hitte nog verder omhoog zouden gaan. Kim had de vlag gespot op het hoogste punt van de berg en was vastberaden dat punt te bereiken. Nog 314 traptreden later kwamen we er gelukkig achter dat het uitzicht de zware klim meer dan waard was. Je zag heel Split liggen en kon alle eilanden in de zee zien liggen. En als je eenmaal de zee ziet liggen en je hebt het al de hele dag heet, ga je natuurlijk naar het strand. Dus een hele tocht naar beneden later met onze voeten in het water gezeten (bikini's waren helaas al ingepakt). En als ultieme afsluiter hebben we pizza gegeten op een kade bij de boulevard. Hier hebben we nog even lekker kunnen genieten voordat we weer onze geliefde trap op konden om de bagage op te halen om vervolgens naar het station te gaan. We waren extreem enthousiast voor onze eerste trein, maar toen we onze slaapcoupé zagen waren we wat minder blij. Als we dachten dat het buiten warm was, hadden we duidelijk die trein nog niet meegemaakt. We sliepen met 2 andere interrailers in de coupé, in extreme hitte, met heel veel lawaai en te veel licht. Maar uiteindelijk konden we er ook wel om lachen. Dit nachtelijke avontuur gaat verder in de volgende blog!

1. Sandra:
    19 augustus 2017
    Het is in ieder geval warmer dan hier! Hopelijk hebben jullie een beetje kunnen slapen. Vreemd dat de trein geen airco heeft. Ben benieuwd naar het vervolg!
  2. Joost:
    19 augustus 2017
    Klinkt als een mooie avontuurlijke dag, zo'n dag waar je later op feestjes nog vaak over opschept (het wordt waarschijnlijk steeds warmer). Goede reis naar je volgende bestemming. Hier regent het weer eens pijpenstelen.
  3. Els:
    20 augustus 2017
    Ik kan me voorstellen dat dat het lekkerste water ooit was en dat jullie blij waren met iedere druppel..35 graden pff