Dag 9: Relãx en snãcks

23 augustus 2017 - Boedapest, Hongarije

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen na de lange nacht van gisteren. Nouja, een deel van ons heeft lekker uitgeslapen. Doordat het gordijn niet goed voor de ramen van het appartement hangen en doordat er een gordijn mist wordt het heel snel heel licht in de slaapkamer. Rond 11 uur zaten we dan eindelijk aan het ontbijt. Ook na deze ochtend ging alles niet op een hoog tempo waardoor we na het tandenpoetsen en douchen alweer konden beginnen met de lunch. Ondertussen waren we er wel uit wat we gingen doen. De keuze was tussen het chocolade museum (wat elke 5 minuten chocola proeven betekende) en naar een typisch badhuis in Boedapest te gaan. Helaas begonnen de touren in het chocolade museum alleen om 11 en 12 uur... Dus op naar het badhuis! Ons eerste plan was om naar her rudas badhuis te gaan. Toen we hier aankwamen, kwamen we erachter dat het daar 6 dagen in de week (oude) mannen dag was en 1 dag in de week vrouwen dag. Dit betekende dat we alleen in het grote zwembad mochten en niet in de termal pools of de stoombaden. We liepen daarom door naar het Gellert hotel, die ons aangeraden was. Dit zag er wat veelbelovend er uit en we besloten hier wel naar binnen te gaan. De entourage was erg mooi, er waren zuilen te zien en heel veel mozaïek. Eerst hebben we de boel even verkent zodat we het doolhof een beetje konden doorgronden. Tijdens deze verkenningstocht zijn we binnen gestart in een termal pool, dit was heerlijk relaxend. Vervolgens gingen wij met al redelijk wat rimpels op onze handen naar het stoombad. Ook hier hebben we alle andere gasten verslagen met de tijd die we daar hebben gespendeerd. Anne en Alinda hebben een lekker verfrissend (veel te koud) bad genomen. Daarom moesten we natuurlijk weer opwarmen in de sauna. Dit waren 3 sauna's aan elkaar vast.Het begon bij 40 graden, dit was heel goed uit te houden. Na 10 minuten gingen we verder naar de 60 graden sauna. Dit was aanzienlijk warmer en ook het bankje, de rugleuning, de muur en de vloer waren goed opgewarmd. De volgende was nog warmer, 70-80 graden, stoer liepen we hierin. Tot de vloer toch wel erg heet bleek te zijn, al gillend en met verbrande voeten rende we de laatste sauna uit. Na de sauna's zijn we weer naar een andere, nog mooiere, termal pool gegaan. Hier hadden ze ook een fonteintje waar gloeiend heet water uitkwam. Toen we hier uit gedobberd waren was het alweer vrij laat en tijd om te gaan. We baande onze weg terug door het doolhof waar we onderhand al iets beter de weg wisten. Buiten het gellert hotel hadden we behoorlijke honger en hebben we wat lekkere snacks gegeten. Ons plan was om nog eventjes te gaan shoppen maar toen we in het eerste winkeltje stonden begonnen alle winkels al te sluiten. Daarom gingen we door naar onze favoriete plek in Boedapest, de Aldi in de markthal. Hier hebben we ingrediënten voor onze pesto pasta salade gekocht die we in ons appartement lekker hebben opgesmikkeld.