Dag 5: Shophoppen

19 augustus 2017 - Ljubljana, Slovenië

Het slapen in de nachttrein ging minder goed dan verwacht, alleen lisanne heeft redelijk wat kunnen slapen. Sommige hadden het heel warm, anderen hadden het weer koud. Maar niemand lag echt lekker in zijn bedje. Rond 6 uur s'ochtends werden we wakker gemaakt door de conducteur. Niet veel later kwamen we op het treinstation van Zagreb aan. Doordat de nachttrein iets vertraging had opgelopen (waarschijnlijk doordat hij elk uur ongeveer 5 minuten stil ging staan) gingen we meteen door maar de volgende trein. Het was erg moeilijk om een stoel te vinden aangezien we niet gereserveerd hadden en de trein nogal klein was. Toch is het ons gelukt om 4 stoelen bij elkaar te vinden. In de trein konden we lekker bijslapen van de nachttrein. Toen we over de grens gingen van Kroatië naar Ljubljana stonden we weer stil en kwam eerst de Kroatische politie en vervolgens de Sloveense politie. De controle was best uitgebreid, sommige mede passagiers moesten zelfs hun vingerafdruk geven. Ondanks de lange controle kwamen we rond kwart over negen aan op het station van Ljubljana. Het hotel had onze kamer nog niet klaar dus we moesten de koffers achter laten en met wallen onder onze ogen Ljubljana gaan verkennen. Eerst zijn we gaan ontbijten in een parkje waar een aantal locals een typisch Sloveense sport deden. Toen ze officieel werden aangekondigd met een microfoon dachten wij dat ze wel heel goed moesten zijn. Maar ze speelde hun wedstrijd in gewone kleren. De sport, pandolo, hield in dat ze met een dunne knuppel op een houtje sloegen en dat houtje vervolgens wegsloegen. Wat de andere partij moest doen was niet helemaal duidelijk, een ervan was in ieder geval heel dik in gepakt met een vest, kniebeschermers, nekkraag en een soort motorhelm. Toen ze klaar waren met hun spannende wedstrijd gingen we op weg naar het centrum van Ljubljana. We kwamen een markt tegen waar niet alleen veel mensen waren maar ook extreem veel wespen, hier kochten we wat nectarines. Vervolgens beklommen we een berg (ja alweer een berg), hierop stond een kasteel. We kochten kaartjes en gingen het kasteel binnen, de kaartjes hoefden we alleen nergens te laten zien... We gingen meteen op zoek naar de wc, dat viel niet mee aangezien de kelders van het kasteel een enorm doolhof waren. Uiteindelijk zijn bleek ook het kasteel zelf een doolhof te zijn, overal waren trappen en liften en af en toe tentoonstellingen. Uiteindelijk vonden we de plek waar je het kasteel daadwerkelijk inkon. Uiteindelijk moesten we onze kaartjes toch nog laten zien bij een film en om de toren op te komen. Nadat we de toren hadden beklommen gingen er met een lift de berg weer af. We kwamen op een plein aan waar er een erg lokale regenbui viel. Door een installatie regende het in het midden van het plein. Toen we gingen lunchen werd de plaatselijke regenbui iets minder plaatselijk. Al snel rende we de winkelstraat door en hopte we van de ene winkel naar de andere winkel. Toen het wat minder regende liepen we terug naar het hotel om daar even uit te rusten. Rond 6 uur hadden we allemaal weer honger en gingen we weer terug naar het centrum van Ljubljana. Hier aten we aan een rivier allemaal een totilla en als toetje een crêpe. Toen we weg wilden gaan begon het heel hard te onweren en regenen. We bleven nog maar eventjes zitten onder ons parasolletje en gingen pas lopen toen de regen redelijk was afgenomen. Ondertussen had iedereen het al behoorlijk koud, in zijn t-shirtje, want we zijn natuurlijk de 33 graden in split gewend. Toen we weer terug waren in het appartement hebben we een poging gedaan tot film kijken. Omdat we met z'n vieren in een bed probeerde te liggen was dit nogal een uitdaging. Na een uurtje film kijken hebben we het opgegeven en zijn we gaan slapen.

1. André:
    20 augustus 2017
    Slapen in de nachttrein is dus niet zo makkelijk. Hoop dat jullie toch kunnen genieten van Ljubljana.
    Veel plezier nog en hopelijk minder lokale buien!
  2. Wilko:
    20 augustus 2017
    Vanaf maandag weer mooi weer in Ljubjana. Geen zweet. geen regen. Gewoon lekker.
  3. Joke:
    20 augustus 2017
    Je eigen bedje is het beste!
  4. Joost:
    20 augustus 2017
    Drukke eerste dag gehad in Ljubljana, maar jullie waren ook vroeg begonnen. Veel plezier in Ljubljana (en wat minder en meer ☀️☀️)
  5. Els:
    20 augustus 2017
    Kunnen jullie die sport hier niet introduceren? Of iig een live demonstratie geven..lijkt me wel een kosmisch gezicht...Veel plezier nog en hopelijk bij iets warmer weer.